Osa 1: Kadotettu ja löydetty Shakespeare
John Maddenin ohjaama Rakastunut Shakespeare (Shakespeare in Love) oli vuoden
1998 ylivoimainen Oscar-magneetti. Se voitti kaikkiaan seitsemän kultaista patsasta. Elokuvan kohtaus, jossa Elisabetin ajan Englannin ensimmäinen menestyksekäs
näytelmäkirjailija Christopher Marlowe (Rupert Everett) opastaa nuorta,
luovuuden muusansa hukannutta ja rahahuolissaan tuskaisesti kieriskelevää Will
Shakespearea (Joseph Fiennes) lienee monelle tuttu. Shakespeare kertoo
Marlowelle saaneensa pistämättömän kuningasidean. Tähtäimessä on varma hitti: komedia
urheasta Romeosta ja merirosvon tytär Ethelistä.
Ajan valtiaat ovat kuitenkin säälimättömiä. Kiire on armoton. Ennakko on jo maksettu ja Shakespeare on
vakuuttanut suojelijalleen saavansa näytelmän pian
valmiiksi - ties kuinka monetta kertaa. Mutta nyt ei vaan lähde, ei sitten millään. Will ei ole
kirjoittanut vielä riviäkään! Marlowe haluaa auttaa epätoivon lamauttamaa kilpailijaansa. Hän
tuumii tovin ja ehdottaa, että Shakespearen kannattaisi muuttaa teemaansa
tyystin ja kirjoittaa kahdesta italialaisesta rakastavaisesta, Romeosta ja Juliasta, joiden traagisena epäonnena oli kuulua toisiaan verisesti vihaaviin sukuihin. Maailmankirjallisuuden kenties
tunnetuin rakkaustarina oli syntynyt.
Elokuvan lähtökohta on monella tapaa hauska, rohkea ja mielenkiintoinen. Ensinnäkin se ilmoitti
jo alkuteksteissään kuvaavansa Shakespearen (1564-1616) elämän niin kutsuttuja
kadonneita vuosia (1586-1592). Aikaa, jolloin hänen historiallisesta
henkilöstään ei ole jäänyt lainkaan jälkiä. Elokuvan alleviivatun kuvitteellinen
tulokulma, sen pursuavan romantisoitu ja kulttuuriperinteitä estottoman taidokkaasti lainaava kertomus herättivät monia kysymyksiä: mitä Shakespearesta
loppujen lopuksi tiedetään - kuka hän oli? Samalla elokuva tuntui
esittävän katsojilleen kysymyksen näytelmien todellisesta kirjoittajasta: Oliko
Romeo ja Julia jonkun muun keksintöä; kirjoittiko Shakespeare sittenkään
näytelmiään - ainakaan yksin? Vuonna 2011 Roland Emmerichin ohjaama Anonymous : Tuntematon -elokuva palasi samaan kysymykseen: oliko Shakespeare sittenkin pelkkä salanimi, jolla verhoiltiin näytelmien kirjoittajan aito henkilöllisyys?
William Shakespeare on varmasti maailmanhistorian tunnetuimpia henkilöitä ja brändejä.
Joissakin kyselyissä hänet on valittu viime vuosituhannen merkittävimmäksi
ihmiseksi. Siksi saattaakin tuntua jokseenkin kummalliselta, että hänen henkilöstään
tiedetään suhteellisen vähän. Monet ovat pitäneet tilannetta täysin kestämättömänä ja hänen henkilöllisyyttään on koetettu
ratkaista väsymättömästi. Kysymystä Shakespearen nimellä tunnettujen näytelmien
"todellisesta kirjoittajasta" kutsutaan Shakespeare-arvoitukseksi. Ja onhan se
totta, että Shakespearen elämänhistoriassa on meheviä aukkoja. Asetelma
vuosisadan mysteeriksi on enemmän kuin tarjottimella.
Kiista näytelmien kirjoittajasta on elänyt yli 400 vuotta. Ensimmäiset
epäilykset Shakespearen henkilöllisyydestä heräsivät 1590-luvulla eli jo hänen
elinaikanaan. Aikalaiset vertasivat häntä antiikin Terentiukseen (n.
190 - 159 eKr.). Terentius oli roomalainen komediakirjailija, joka oli antanut
nimensä suojelijalleen, joka ei voinut kirjoittaa omalla nimellään. Elisabetin
ajan Englannissa eli samanlainen, skandaaleja karttava ilmapiiri - ylimyksen ei ollut soveliasta
kirjoittaa näytelmiä, koska se oli häpeällistä.
Kirjoittajaehdokkaita on ilmennyt historian saatossa liki sata. Ihmisen mielikuvitus on osoittanut luomisvoimansa ja osassa
teorioista liikutaan aika huimienkin salaliittojen äärellä. Aikoinaan kirjoittajaksi
epäiltiin itse kuningatar Elisabetia, mutta mielenkiintoisimman kynäniekan tittelin saa eittämättä suloinen intiaaniprinsessa Pocahontas. Ja mikäpä siinä - mahdolliset,
elämää suuremmat salaliitot jäävät aina mukavasti mieleen kihelmöimään. Kuka tietää, entä,
jos sittenkin...
Kiista on synnyttänyt kaksi kilpailevaa ja riitaisaa koulukuntaa. Stratfordilaisten mukaan näytelmien kirjoittajana oli William Shaksper:
stratfordilainen näyttelijä ja menestyksekäs liikemies, joka oli syntynyt vuonna
1564 arvostetun ja varakkaan kauppiaan perheeseen. Hän oli poikkeuksellinen
luonnonlahjakkuus, joka kirjoitti näytelmät yksin tai yhteistyössä teatteriseurueensa kanssa. Stratfordilaisen koulukunnan käsityksissä Shakespearen
elämä ja yhteys teatteriin on vahvasti todistettu.
Anti-startfordilaiset
vuorostaan kieltävät tai ainakin kyseenalaistavat näytelmien otaksutun
kirjoittajan. He eivät voi uskoa, että maailmankirjallisuuden
nerokkaimmat työt olisivat piirtyneet oppimattoman maalaispojan mielestä ja kynästä. Heidän
mukaansa ei ole ainuttakaan aikalaistodistetta, joka liittäisi
Shaksperen draamakirjailijaksi eikä oikein teatteriinkaan. Sen sijaan hänestä on
hyvinkin paljon lähteitä, joiden mukaan hän oli menestyksekäs kauppias. Toiseksi myös näytelmät todistavat, ettei niitä voinut kirjoittaa maalaiskaupunkilainen Shaksper vaan salanimeä käyttänyt
sivistynyt ja korkea-arvoinen ylimys, joka oli syvästi perillä hovin sisäpiiristä.
Tietysti jokainen voi kysyä, onko sillä mitään väliä, kuka
näytelmät on kirjoittanut. No, on ja ei ole - riippuu näkökulmasta. Kirjoittajalla on väliä
ainakin siinä tapauksessa, että hän paljastuu oletetun sijasta hovin sisäpiiriläiseksi. Se saattaa näytelmät aivan uuteen valoon poliittisesti. Kirjoittajalla on myös
väliä, jos halutaan, että moraalinen kunnia työstä kuuluu sen oikealle
tekijälle. Todellisella henkilöllisyydellä ei ole kuitenkaan väliä, jos painotetaan itse
tarinaa. Hyvän tarinan lumo riittää ja elää kirjoittajastaan huolimatta.
Ensi viikolla pureudutaan ensimmäiseen ehdokkaaseen. Ole valmis, kohta
lähtee...
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti