Stoorilla oli suuri ilo tehdä yhteistyötä Luostarivuoren
lukion ”Näkökulmia Shakespeareen” –projektin kanssa. Oli erityisen innostavaa
nähdä, kuinka nuoret sukupolvet uskaltavat tarttua Viljamin teksteihin ennakkoluulottomasti
ja lähestyä niitä omasta maailmastaan ja kokemuksistaan.
Saimme kuulla monesta tärkeästä teemasta: Shakespearen ajan
englantilaisesta kulttuurielämästä, teatterin merkityksestä, hänen teksteistään
ja niiden kääntämisen haasteista, naisten asemasta Elisabetin aikana sekä Shakespearen
näkymisestä nykypäivässä. Hienoja teemoja, kerta kaikkiaan – ja mikä parasta: antaumuksella
toteutettuja. Tästä hatunnosto!
Ennen kaikkea lukiolaisten esitelmät osoittivat, ettei
Shakespearea tarvitse pelätä – päinvastoin. Vaikka
Shakespearen teksti saattaa tuntua nykyihmisestä koukeroiselta,
käsittämättömältä ja teemat musertavan valtavilta, ei näkyvää pintaa tarvitse
kauheasti raaputtaa, kun näkee tekstin taakse, näytelmien sisään. Eikä sielläkään
tarvitsee kauaa matkustaa havaitakseen, että hänhän kirjoittaa ihmisestä – ihmisenä
olemisen peruskysymyksistä! Teemoista, joiden kanssa jokainen meistä painii.
Väitänkin, että jokainen kyllä ymmärtää Shakespearea, kun uskaltaa heittäytyä
hänen kanssaan tanssiin. Se kyllä palkitsee, uskokaa pois.
Jokainen ymmärtää näytelmiä, koska
jokainen tulkitsee niitä omasta näkökulmastaan, omia kokemuksiaan vasten. Ja
näin kuuluukin olla. Millä muullakaan tavalla niitä voisi lähestyä? Sen vuoksi
kaikki tulkinnat ovat karkeasti määritellen yhtä mahdollisia ja myös yhtä oikeita.
Tärkeintä on katsojassa syntyvät tunteet - millä tavalla esitys kouraisee,
miten katsoja kokee näytelmän. Se on sinun tunteesi. Ei se ole väärä, eikä sitä
voi kukaan viedä pois.
Tunnemyrsky on itse asiassa
näytelmien ja koko teatterin taikuuden salaisuus. Usein unohdetaan, ettei
näytelmä ole teksti vaan esitys. Näytelmät on tehty nimenomaan
esitettäviksi. Vuorovaikutus ratkaisee, ja näytelmät heräävät oikeasti eloon vasta
kontaktissa yleisön kanssa. Tämä oli erityisen totta Shakespearen aikana. Roolihahmot
ja yleisö kommunikoivat jatkuvasti. Yleisö ei istunut liikkumatta ja hiljaa paikallaan
pimennetyssä katsomossa. Se oli hyvin kiinteä osa esitystä. Yleisö reagoi
vahvasti tapahtumiin, ja sitä myös puhuteltiin suoraan - näyttelijät ja
yleisö olivat yhtä ja ne sekoittuivat.
Näytelmän elävä luonne altistaa
esitykset saman tien keskusteltaviksi. Ne vaativat uusia tulkintoja - muuten ne
kuihtuisivat ja kuolisivat. Mikä parasta, tulkinnat elävät myös tulkitsijassa.
Uudet kokemukset ja elämäntilanteet, maailmankuvan muutokset sekä iän
tuoma ymmärryksen lisäys tai puute auttavat löytämään näytelmistä
uusia, tuoreita ja syvempiä tasoja. Jatkuva keskustelu tekee
näytelmistä kuolemattomia ja ajattomia – jokaista aikaa ja sukupolvea puhuttelevia.
Uudet sukupolvet tuntuvat löytävän
Shakespearen aina uudelleen. Syyksi uskallan väittää heti kättelyssä sen, että tekstit
ovat vain niin hienoja – ihan oikeasti. Shakespeare avaa meille valtavan, jopa
hukuttavan tirkistysikkunan länsimaiseen kulttuuriperintöön ja sen rikkauteen. Toisaalta
hänellä on ylivertaisen terävä ja herkkä kyky ymmärtää ihmisyyden kipupisteitä,
ongelmakohtia ja ihmisenä olemisen pienimpiäkin vivahteita. Hänen draamantajunsa
on suorastaan ylitsevuotava: hän repii ja raastaa ihmisen säälimättä pienimpiin
mahdollisiin osiin. Ihmisen itsekkyys, raadollisuus, julmuus, petollisuus, katkeruus,
ylpeys ja vallanhimo isketään varoittamatta suoraan katsojan silmille. Samalla Shakespeare
osaa kuitenkin viihdyttää ja naurattaa meitä sekä sivellä näyttämölle
kaiken ihmisen kauneuden ja viattomuuden.
Shakespeare viehättää yhä, koska
hän puhuu elämästä. Asioista, jotka ovat meille kaikille tuttuja. Voidaankin
väittää jopa sellaista, että jokainen sukupolvi tulkitsee suhdettaan itseensä
ja ihmisyyteen paljolti juuri Shakespearen avulla. Miksi näin? Koska näytelmien
tarinat ja hahmot ovat meille tuttuja, jollei suoraan Shakespearelta niin
muualta kulttuuristamme. Ne ovat yhteistä kulttuuriperintöämme. Tutut, arkkityyppiset
hahmot ja tarinat ovat kelpo avaimia oman aikamme käsittelemiseen.
Kuten ehkä huomaatte, opiskelijoiden into sai minussakin
vanhan Shakespeare-fanin heräämään. Kymmeneen vuoteen en ole Viljamin kanssa
oikein osannut/uskaltanut/halunnut leikkiä. Nyt voisi olla taas sen aika? Blogimme
Ketä kiinnostaa -palsta tekeekin nyt paluun ja pureutuu vielä yhteen
Näkökulmaan Shakespearesta: ns. Shakespeare-arvoitukseen: kuka William
Shakespeare oikein oli? Tämä on Stoorin epävirallinen mysteerijoulukalenteri,
jonka ensimmäinen luukku aukeaa aivan pian. Pysykää kanavalla!
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti