tiistai 22. huhtikuuta 2008

Elävän kirjaston järjestäjien jälkiviisauksia

Elävän kirjaston arviointi on käsillä. Yrkeshögskolan Sydvästin opiskelijat ovat aika lailla tyytyväisiä siihen, miten kirjasto heräsi henkiin 9.4. Elävät kirjat saivat positiivisia kokemuksia keskusteluista, joita kävivät lainaajien kanssa. Lainaajien palaute oli positiivista ja moni heistä tunsi oppineensa jotain uutta. Erityisesti Elävästä Kirjastosta menetelmänä tuli myönteistä palautetta. Ei sitä joka päivä kuitenkaan pääse kysymään ennakkoluulojensa kohteelta, pitävätkö ennakkoluulot paikkansa.

Nu när evenemanget är över och allt som kvarstår är att se tillbaka och fundera över hur evenemanget var. Efter den månadslånga planeringen blev evenemanget en mindre succé med över 100 besökare, vilka man även kan anta att tog ett lån. Humöret var på topp hos arrangörerna och även hos dom som besökte evenemanget som blev emottagna med ett leende på läpparna av dom som stod bakom lånedisken. Även bakom kulisserna där böckerna satt och pratade med varandra var humöret på topp och diskussionerna flödade till plötsligt en av böckerna blev lånade. Man kan dra slutsatsen att evenemanget blev lika bra som arrangörerna hade förväntat sig och förhoppningsvis var alla besökarna nöjda med upplevelsen.

Järjestäjästä kirjaksi.
Olin mukana Sydvästin ryhmässä joka järjesti Elävä Kirjasto tapahtuman, vaikka roolini ei siinä ollut suuri niin odotin tapahtumaa innolla. Koska oma henkilökohtainen elämäntilanteeni on opiskelukavereilleni tuttu niin minulta oli helppo kysyä jos haluaisin toimia kirjana, mihin susotuin hetken ajateltuani asiaa.
Olin siis nuori opiskeleva äiti, tai itse asiassa olen sellainen täyspäiväisesti mutta sain nyt kertoa elämästäni vähän kaikille. Aluksi jännitti ketkä minua lainaa, onko heillä paljon ennakkoluuloja, mitä minulta kysytään jne. Turhaan pelkäsin. Minua lainattiin yhdeksän kertaa ja kaikki olivat positiivisa kokemuksia vaikka "kirjan aihe" voi myös olla arka. Opin paljon uutta ja sain uusia näkökulmia elämääni, toivottavasti rikoin myös ennakkoluuloja siitä että kaikki nuoret vanhemmat ovat pääosin vastuuttomia, koska näin ei asia ole.

Från arrangör till bok.
Som samhällspedagog studerande vid YH Sydväst så var jag med i levande bibliotek evenemanget så gott från början. Fastän min roll i sig inte var stor så tyckte jag det var roligt att vara med och arrangera ett så viktigt evenemang. Eftersom min privata livssituation inte är en hemlighet för mina studiekompisar så var tröskeln ganska liten för dem att fråga mig till bok. Efter att ha funderat på saken en tid så accepterade jag äran och blev nu en bok med titeln "ung studerande mamma". I början var jag ganska nervös om vad som komma skulle, ifall mina lånare skulle vara helt fördomsfulla och ifall jag överlag skulle bli lånad alls. Men min oro var obefogad, jag blev lånad totalt nio gånger och upplevelserna var bara positiva trots att "bokens innehåll" kan stundvis nå ganska ömma ämnesområden. Jag lärde mig en hel del nya saker och fick nya infallsvinklar i mitt eget liv, förhoppningsvis lyckades jag även bryta fördomar som finns gentemot unga föräldrar.


Kiitos yhteistyöstä Turun Kaupunginkirjastolle, NuortenTurulle ja Allianssille!

Ei kommentteja: