maanantai 24. syyskuuta 2012

Miten kirjoitetaan (tosihyvä) nuortenkirja?

Luin Terhi Rannelan Kirjoita nuorille (BTJ, 2010) heti kirjan ilmestyttyä, mutta löysin sen uudelleen hyllystä pari päivää sitten. Muistin miten suuren vaikutuksen se teki minuun nuortenkirjojen lukijana ja vinkkarina, ja päätin jakaa innostukseni Stoorin blogia lukevien kanssa.

Kirja paljastaa nuorille kirjoittamisen salaisuudet. Nuortenkirjan kirjoittamisessa on nimittäin otettava huomioon aivan erityisiä seikkoja, jotka tekevät kirjasto juuri nuorten lukijoiden kannalta kiinnostavan. Pelkkä kirjoittamisen tekniikan tuntemus ja ehtymätön mielikuvitus ei riitä. Siksi nuorille kirjoittaminen voi olla haasteellista, sillä kirjoittajan pitää aina miettiä lukijoitaan.

Mikä tekee kirjasta nuortenkirjan? Nuortenromaaneja kirjoittavat kirjailijat, mm. Tuija Lehtinen, Marja-Leena Tiainen, Mila Teräs ja Esko-Pekka Tiitinen, kertovat omat määritelmänsä, mutta selviää, että jokaisella on oma käsityksensä.

Kirja nostaa esille monia tärkeitä kysymyksiä kirjoittamisesta nuorille. Pitäisikö kirjailijan tietää muoti-ilmiöistä, siitä mikä on in? Miten hyvin nuorten maailma pitäisi tuntea? Kannattaako populaarikulttuurista poimia aineksia, kuten bändien nimiä, vai vanheneeko kirjakin ilmiöiden vaihduttua? Pitäisikö kirjoittajan olla itse nuori? Miksi nuorille pitää olla omaa kirjallisuutta?

Kirjailijat pohtivat kirjassa, onko olemassa tiettyjä aiheita, jotka nuortenkirjassa on ehdottomasti oltava. Nuorten elämän perusteemat, kuten seurustelu, oman minän etsintä, bileet ja päihteet, elävät ikuisesti. Mutta onko olemassa arkoja aiheita, joita ei käsitellä? Nuortenkirjailijoilla on uskallusta käsitellä vakavia, yhteiskunnallisia aiheita, rasismia, teiniraskauksia, kouluväkivaltaa tai vanhempien alkoholismia, mutta kustantajat ovat osoittautuneet rankoille aiheille yllättävän allergisiksi ja haluaisivat tarjota vain hyviä roolimalleja. Pitäisikö rankoissakin nuortenkirjoissa toteutua Onnellisen lopun kirjoittamaton sääntö?

Päähenkilö on kirjan sydän, toteaa Rannela. Kun lukija kiintyy, hän voi pitää henkilöhahmoa miltei ystävänään. Miten nuortenkirjailijat herättävät hahmonsa henkiin?

Vasta kirjan lopusta löytyvät ihan oikeiden nuorten mielipiteet. Parhaimmat nuortenkirjat herättävät lukijan vihan tai kiintymyksen tunteet ja kertovat tarinan kunnianhimoisella kielellä. Mutta niin kuin jokaisella kirjailijalla on omat käsityksensä siitä, miten kirjasta tulee nuortenkirja, myös jokaisella nuorella on oma käsityksensä siitä, millaisia nuortenkirjoja he haluavat lukea.

Kirjan sivulla 121 on tiivistetysti nuortenkirjan kirjoittamisen resepti:

Mieti viimeisintä lukemaasi nuortenkirjaa. Tee pieni vertaileva testi. Muistiko kirjailija vilkaista huoneentaulua kirjoittaessaan sinulle?

Tutustu myös Terhi Rannelan kirjaa koskevaan blogiin.

Ei kommentteja: